9/6 Toxotes - Porto Lago 40 km

10 juni 2022 - Fanari, Griekenland

Om 7 uur sta ik buiten het is in tegenstelling tot de berichten onbewolkt maar lekker wandelweer. Mijn route gaat eerst langs een benzinepomp aan de provinciale weg ik koop er ontbijt en lunch en vul mijn water aan. Dan gaat het naar het zuid-oosten door het akkerland.

Het is een mooie ochtend, het wemelt van de vlinders. Van tijd tot tijd blijf ik staan om te luisteren naar iets wat door het dorre gras lijkt te kruipen. Eerst denk ik aan schildpadden maar het blijft maar parallel aan mij ritselen, en zo snel zijn die beesten niet😄. Dan zie ik wat het geluid veroorzaakt: krekels en sprinkhanen in ontelbare aantallen.

De omgeving wordt gaandeweg eentonig, om mijzelf bezig te houden begin ik een verzameling verschillende vlinders te fotograveren.

Na een km of 12 doet de route wat het al een aantal keren eerder deed: het strand in het struikgewas. Het pad staat zeker wel op de kaart, maar is niet onderhouden en vol gegroeid. Langs het pad loopt een modderige stroom water, waar ik niet over kan. Dus moet ik omlopen, op zoek naar een oversteekplaats. Ik neem een gok en loop door het veld naar een landbouwmachine, die moet daar toch over een pad gekomen zijn..? Na een km kan ik oversteken en het gaat verder door de akkers.

Langs het pad vind ik een slaapzak (nog in en hoes). Verloren blijkbaar.. door een vluchteling? Het is in ieder geval niet een soort dat een hiker mee zou nemen. Veel te zwaar..de laatste dagen wordt er vaak gesproken over vluchtelingen die in de omgeving rondzwerven. Ik heb er tot nu toe nog geen een gezien voor zover ik weet tenminste.

Hoe groter de afstand tot de bergen wordt, hoe vlakker het landschap. De akkers worden groter en de hoeveelheid vogels en insecten neemt sterk af. Het is heet geworden, aan het einde van de ochtend ligt de temperatuur in de zon ver boven de 30 graden. Gelukkig wordt het rond het middaguur bewolkt en zakt de temp. naar zo'n 28 graden.

Als tegen twaalven een plek zoek met schaduw om een broodje te eten, sta ik plotseling op een asfalt weg met aan de overkant een taverne. Op het terras: alleen de eigenaar en zijn kleinzoon (16). De taverne geeft niet de indruk dat er überhaupt eten geserveerd wordt. Ik bestel een cola en praat wat met de eigenaar, zijn kleinzoon helpt als tolk. Eerst had hij naast de taverne een benzinepomp. Nu heeft hij alleen nog de horeca zaak. Hij kreeg een paar jaar geleden € 15k geboden om de pomp te sluiten. Volgens de kleinzoon een goede deal.

Ik moet aan het gesprek met Dimitri denken van een dag eerder.....🤔.

Aan het einde van de dubbele route kom in aan de kust. Eerst passeer ik een gedeelte dat lijkt op een oud systeem van zoutpannen. Het is nu een prachtig gebied met watervogels. (Steltkluut, dwergstern, visdief, kluut en ga zo maar door).. dat opgeteld bij de krekelzanger, vorkstaartplevier en kleine klapekster maakt het een fantastische (vogel) dag👍. Als ik aankom in Porto Lago check ik in bij een goedkoop hotel, het blijkt een erg comfortabel adres.

Als ik goed en wel binnen ben staat de eigenaresse voor de deur. Er ia een programma maker die mij wil interviewen. Als ik beneden kom staat er een Duitse jonge man voor de camera. Hij verteld dat hij een grote ronde door de balkan fietst. Dan ben ik aan de beurt. Ik vraag eerst naar het hoe en waarom van het programma. Het blijkt dat de Duitser en ik als omlijsting dienen voor de hoofdrolspeler Janis. Het programma zal onderdeel zijn van het Thessaloniki festival.

Ik heb geen idee of het op TV komt, het interesseert me eigenlijk ook weinig. Ik vertel kort over mij  reis, hoofdzakelijk omdat het mij zo vriendelijk werd gevraagd.

Janis zit ook in de tuin. Hij is 75. Fietst iedere dag als hij onderweg is zo'n 200 km😳. Ik praat wat in het Duits met hem. Hij is net klaar met een rondje Griekenland. Iemand anders verteld mij later dat hij eerder rond de wereld en staat hij 3 maal in het Guiness record boek staat. Wat een kerel! 💪

Savonds eet ik wat in de taverne en ga slapen. De vraag of ik de volgende dag kan lopen wordt beantwoord door een algemeen alert dat de overheid uitstuurt naar alle mobiele telefoons: ga niet op pad, het wordt erg slecht weer. Onweer en storm en dat de hele dag.

Nou ja, eerst maar eens slapen....

SteltkluutVorkstaart plevier20220609065609_IMG_1922_resized